Bouwen aan sociale en psychologische veiligheid binnen een hele faculteit is best privacy-gevoelig, vandaar dat ik bij deze casus naam noch toenamen noem.

Het betreft een faculteit van een Nederlandse universiteit waarvan vele medewerkers de voorstelling Mindlab zagen, een performance van de TheaterMakers Radio Kootwijk, die bedoeld is om wetenschappelijke integriteit en psychologische veiligheid bespreekbaar te maken.
Na de voorstelling begeleidde Aukje dialoogtafels met per tafel zes deelnemers. Doel: de gevoelige thema’s van wetenschappelijke integriteit en psychologsiche veiligheid bespreekbaar maken.
In het hieropvolgende jaar begeleidde ze diverse vakgroepen binnen deze faculteit met hun specifieke leervraag – elke teambuilding was maatwerk. Zo leerde ze de ene vakgroep beter feedback geven, de andere vakgroep stelde gezamenlijk een zogenoemde ‘team charter’ (een soort gedragscode) op, en een derde vakgroep hielp ze om via intervisiemethodieken lastige dilemma’s bespreekbaar te maken.
Reactie van de decaan: Heel veel dank voor alles wat je het afgelopen jaar voor onze faculteit hebt gedaan. Daarmee heb je echt het verschil gemaakt en de samenwerking en manier van omgaan met elkaar verbeterd. Daar ben ik heel blij mee.